הערכת שווי אתר אינטרנט - ערכם של נכסים דיגיטליים בחלוקת רכוש בין בני זוג

 

הערכת שווי אתר אינטרנט - ערכם של נכסים דיגיטליים בחלוקת רכוש בין בני זוג

 

https://www.shani-roffeh.com/

מהו איזון משאבים?

איזון משאבים במסגרת הליך פרידה בין בני זוג, הוא בדרך כלל הליך רגיש ומורכב. במסגרת ההליך, בני הזוג אשר ניהלו משק בית אחד, חלקוּ בעלות על נכסים והיו למעשה יחידה כלכלית אחת, מחלקים את הרכוש ונפרדים לשתי יחידות נפרדות. מבחינה מעשית, לא כל נכס ניתן לחלק לשני חלקים, ולכן על מנת ליצור חלוקה הוגנת שבה כל צד יהנה מערך חלקו החוקי, מתבצע הליך האיזון.

ככלל, בתי הדין לענייני משפחה ועורכי הדין העוסקים בתחום, מנוסים ומיומנים באיזון משאבים, ולרוב ישנן בידיהם אמות מידה וכלים לפתרון הסוגייה. אלא שהמשימה עלולה להפוך למורכבת יותר, כאשר מדובר בנכסים שבתי הדין לענייני משפחה, מעולם לא נדרשו להעריך את שוויים וכלל לא נתנו דעתם על שאלת הערך שלהם.

נכסים דיגיטליים הם נדל"ן מניב לכל דבר

אנשי מקצוע רבים בתחום דיני המשפחה, ולרוב גם המתדיינים עצמם (בני הזוג הנפרדים), כלל אינם מודעים לכך שנכס דיגיטלי הוא נדל"ן מניב לכל דבר. הרי בימינו, אתר אינטרנט הוא מקום, עם כתובת מדויקת משלו, בה אפשר למכור כמעט כל סוג של מוצר או שירות. ניתן למכור או להשכיר את האתר, הוא יכול לצבור מוניטין מסחרי ובכוחו לממש סוגים שונים של מודלים רווחיים, כמו מכירת שטחי פרסום וניצול התנועה באתר לצרכים עסקיים שונים.

במקרים רבים, אתר אינטרנט הוא מקום שמתנהל בו עסק תפעולי לכל דבר, והוא מחזיק בנכסים אסטרטגיים משלו כמו מאגר לקוחות רשומים ומסד נתונים (דאטה בייס) הכולל פרטי התקשרות של לקוחות ומתעניינים, היסטוריית עסקאות, דירוג וחוות דעת ועוד. גם הדומיין עצמו (כתובת ה – URL של האתר) עשוי להיות נכס בפני עצמו, אם הוא אטרקטיבי או בעל ערך שיווקי.

אמנם, ישנם עסקים שאתר האינטרנט שלהם הוא רק שלוחה צדדית או כרטיס ביקור תדמיתי. אולם במקרים אחרים, נפוצים יותר ויותר, האתר הוא הנכס עצמו. דוגמה טובה לכך היא למשל חנות אישית באמאזון. כמו כן, ישנן זירות מסחר ((Market Places נוספות ברחבי הרשת, שבהן מוכרים מובילים נהנים מפרופיל או עמוד אישי שהוא נכס דיגיטלי המניב מכירות, הכנסות ורווחים גבוהים.

איך מעריכים את ערכו של הנכס הדיגיטלי?

עד כאן, הרקע היה פשוט למדי להבנה. אולם כשצוללים להערכת השווי של הנכס הדיגיטלי, מגלים שמדובר בעולם מורכב הדורש הבנה משפטית, ידע מסחרי והיכרות מקצועית עם העולם הדיגיטלי. ערכו של הנכס הדיגיטלי תלוי בפוטנציאל העסקי שלו, בענף שבו הוא פועל, בתמונת התחרות, במתח הרווחים המאפיין את הענף ועוד. כשם שנכס נדל"ן פיסי עשוי לשאת ערך עתידי גם כשאינו שימושי בזמן הווה, גם בהערכת שווי של נכס דיגיטלי, לעתים יש צורך להוון את פוטנציאל ההכנסות לשם הערכת השווי.

לסיכום, אם אתם מצויים בהליך איזון משאבים, או חושבים שתימצאו בו בהמשך, או אם אתם עורכי דין שמייצגים בני זוג בהליך פרידה, חשוב לדעת שיש מקום להביא בחשבון את הנכסים הדיגיטליים, ולשם כך יש להמציא חוות דעת מקצועית מגורם בר סמכא, באשר לערכם הכספי של נכסים אלו.

https://www.shani-roffeh.com/


ד"ר שני רופא ושות' - משרד עורכי דין

לטיגציה אזרחית ופלילית,

נייד: 052-3078833

טל:   03-9080934 

פקס: 03-9080939

דוא"ל: shani@roffeh.com






תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

היבטים חברתיים ומשפטיים בנושא אונס וירטואלי.