כיצד החיסונים לקורונה חשפו את הבורות באשר למערכת המשפט

 

כיצד החיסונים לקורונה חשפו את הבורות באשר למערכת המשפט



ראש לשכת עורכי הדין עוה"ד אבי חימי פנה בימים האחרונים לראש הממשלה בנימין נתניהו, בבקשה להקדים את חיסון עורכי הדין לקורונה. זאת, מהטעם שמערכת המשפט הוחרגה מהמגבלות החלות על המשק, וממשיכה לפעול. לפיכך, עורכי דין נדרשים להגיע אל בתי המשפט ולבלות בחללים סגורים במחיצת לקוחות, עורכי דין אחרים, שופטים כמובן, עובדי מנהלה ועוד.

בינתיים, הסגר אמנם הודק ובתי המשפט פועלים במתכונת מצומצמת, אולם גם בשעה זו דיונים חיוניים מתקיימים. הציבור הרחב כנראה אינו לגמרי מודע לפעילות הענפה שמתקיימת בבתי המשפט, שבעה ימים בשבוע. נכון, חלק מהדיונים בבתי המשפט סובלים דיחוי באופן יחסי (ואכן הם נדחים למכביר). יחד עם זאת, בכל בתי המשפט ברחבי הארץ, מדי יום, מתקיימים דיונים דחופים, חיוניים, העוסקים בדיני נפשות.

לשם הדוגמה, ניתן לציין דיונים בהארכות מעצר, ועוד סוגים רבים של הליכים שעוסקים בהגנה על חיי אדם או בשמירה על זכויותיו הבסיסיות ביותר. כל אדם שהוא או מי מהקרובים לו בילה במעצר, למד על בשרו כמה בסיסית וחשובה היא הזכות לבוא בפני שופט בתוך 24 שעות, ולטעון לשחרור. שופטים תורנים, עורכי דין פרטיים וצוות הסנגוריה הציבורית, תובעים ועובדי מנהלה, עוסקים במימוש זכות זו, 365 ימים בשנה, בעשרות בתי משפט ברחבי הארץ בו זמנית.

אלמלא תפקודה הרציף של מערכת המשפט על כל חבריה, הפרה המונית של זכויות יסוד תתרחש מיד. לאירוע מסוג זה, יהיו מאות עד אלפי נפגעים ישירים בתוך יום אחד.

במכתבו, ביקש עוה"ד חימי להקדים את חיסון עורכי הדין ועובדי מערכת המשפט, או לחלופין לשקול צמצום משמעותי של הפעילות. יש צדק בבקשה, ובמידה חלקית (בלבד) היא כבר זכתה למענה במסגרת הידוק הסגר. כמו כן, ממילא, בקרוב מאוד יזכו להתחסן כל אזרחי ישראל מעל גיל 16 שיהיו מעוניינים בכך. יש לברך על כך, אך נשאלת השאלה מדוע מלכתחילה נשמטו כליל עורכי הדין ועובדי מערכת המשפט, מסדר העדיפויות. בהקשר זה יש מקום להזכיר שמערכת החינוך למשל, הושבתה כליל לתקופת מה, על אף שצעד זה גבה מחיר כלכלי וחברתי כבד. את מערכת המשפט, לעומת זאת, לא ניתן להשבית לחלוטין, אף לא ליום אחד.

אין חולק כי מבוגרים מעל גיל 60 הינם בראש סדר העדיפויות, ושמערכת הבריאות ועובדיה, ניצבים בחוד החנית במאבק בקורונה וזכאים להתחסן ראשונים. גם מטפלים סיעודיים, שוטרים, סוהרים, אנשי חינוך והוראה, עובדי נמל התעופה והאוכלוסיות הנוספות שזכו לעדיפות, ראויים לכך. עם זאת, ודווקא בשל כך, ראוי להתייחס גם לעובדים החיוניים בתעשיית הצדק, המשפט והדין. חשוב לציין שלטענה זו אין קשר לקונפליקט האקטואלי בין המערכת הפוליטית לבין מערכת המשפט. שהרי, עורכי הדין, עובדי מנהלה, שופטי שלום ומתדיינים אינם צד לעניין. מכל מקום, גם שינויים טקטוניים במערכת המשפט וביחסיה עם המערכת הפוליטית לא ישפיעו כהוא זה על חיוניות פעילותה היומיומית.

ומכאן אשאל, האם השמטת עורכי הדין ועובדי מערכת המשפט מתיעדוף מבצע החיסונים, יש בה כדי להעיד על תדמית לקויה, היעדר מודעות, בורות או חלילה מניעים זדוניים, כדאי שנזכור זאת לאחר שישקע האבק?

האם בפועל הציבור חשוף בעיקר לדיונים עקרוניים בבתי המשפט, ופחות לסוגיות האנושיות היומיומיות?

האם הובא לידיעת הציבור, כי מערכת המשפט עסוקה מדי יום, במימוש זכויות אדם, שמירה על הצדק, והגנה על המבנה החברתי, קרי הדמוקרטיה הישראלית?

שחר של יום חדש לפנינו, החיסונים כבר כאן, האם נזכור זאת ביום שאחרי ?

 

בכבוד רב ובברכה,

___________________

ד"ר שני רופא ושות' - משרד עורכי דין

לטיגציה אזרחית ופלילית,

נייד: 052-3078833

טל:   03-9080934

פקס: 03-9080939

דוא"ל: shani@roffeh.com

אתר: www.roffeh.com

 

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

היבטים חברתיים ומשפטיים בנושא אונס וירטואלי.