הצד האפל של דיני המשפחה - העלמת נכסים.

 הצד האפל של דיני המשפחה - העלמת נכסים.

האם יתכן שהאדם הכי קרוב לנפשי מסתיר ממני נכסים?
המציאות מלמדת שכן.

בדרך כלל, הסתרה בין בני זוג מתקשרת בתודעה שלנו לרומן מחוץ לנישואים, בגידות וקשרים אסורים. במציאות, סודות בין בני זוג קשורים לא פעם דווקא ברכוש ונכסים.

על איזה רקע מתרחשת התופעה?
במסגרת הליך גירושים, אחת הסוגיות המשפטיות העיקריות היא חלוקת הרכוש, לצד משמורת ילדים, הסדרי ראייה, מזונות וגט.
המתגרשים, ו/או מי המכיר מקרוב זוג שהתגרש, יודע שחלוקת הרכוש היא נושא רגיש, כאוב ורווי אמוציות, וכי רבות הן השאלות בדומה, אם בני הזוג ערכו הסכם ממון לפני או במהלך הנישואים, מה תוקפו, האם ההסכם יכתיב את אופן חלוקת הרכוש ביניהם, מה בנושא כוונת שיתוף לעניין נכסים אלו ואחרים, האם ניתן לטעון לעניין פרשנות ההסכם ? ומה אם אין הסכם ממון ובני הזוג, ובאילו תנאים יחול חוק יחסי ממון ובית המשפט יחלק את הרכוש במסגרת הליך "איזון משאבים", שנועד ליצור חלוקה הוגנת.
התפיסה המשפטית כיום בנושא חלוקת הרכוש מבוססת במידה רבה על "חזקת השיתוף", כלל הקובע שעקרונית, רכוש שנצבר במהלך שנות הנישואים שייך לשני בני הזוג. לכן, גם אם הרכוש רשום על שם אחד מבני הזוג וגם אם נצברו כספים שנבעו מעבודתו של צד מסוים, לכל אחד מבני הזוג חלק שווה בהון שנצבר.
חשוב לדעת שיש נכסים יוצאים מן הכלל שלא יתחלקו גם בגירושים ולכן אין להסתמך על חזקת השיתוף ללא ייעוץ משפטי אישי. אולם, בהיעדר נסיבות מיוחדות, כל אחד מבני הזוג יודע שבמקרה של גירושים, הרכוש יתחלק בין שניהם.
על רקע מצב זה, די ברורה המוטיבציה להסתיר ואפילו ממש "להחביא" כספים ונכסים, כדי למנוע את חלוקתם.
יש לציין שקיימים גם מקרים אחרים שבהם אנשים מסתירים נכסים, ללא קשר לגירושים, למשל מתוך חוסר אמון באחריות הכלכלית של הפרטנר והחשש מפני בזבזנות.
אילו נכסים אנשים מסתירים?
הנכסים הנפוצים שאנשים מסתירים הם חשבונות בנק ופיקדונות, תוכניות חיסכון, גמל ופנסיה, חלקי ירושות, נדל"ן בחו"ל וכיו"ב. לצד אלה, מוסתרים גם נכסים אחרים כמו כלי רכב, תכשיטים ואפילו שותפות בעסק. מדובר במצב מדהים למדי שבו אחד מבני הזוג לא מודע לכך שלאדם שחי לצדו, יש בעלות על נכסים משמעותיים בעלי ערך רב.
מתי אנשים מסתירים נכסים?
כאמור, לרוב הסיבה להסתרה היא מנגנון החלוקה בגירושים. אך ההסתרה עצמה, לא תמיד מתרחשת דווקא כשגירושים עולים על הפרק. למעשה, יש אנשים שמתחילים להסתיר נכסים כבר בימי הנישואים הראשונים! הסתרות של רכוש, הון ונכסים יכולות להימשך שנים ואף עשרות שנים, גם כאשר לכאורה מערכת היחסים תקינה ותוך כדי הרחבת המשפחה והולדת ילדים. מדובר בגילוי די מצמרר עבור הצד הנפגע.
עם זאת, ברוב המקרים הסתרת הנכסים מתחילה כשהיחסים מתחילים להתערער, לפחות מנקודת מבטו של אחד הצדדים. לפעמים, אפילו המחשבה על גירושים מספיקה כדי לגרום לתחילת תהליך של החבאת כספים ורכוש.
איך מסתירים נכסים?
השיטות הן מגוונות. יש אנשים ששומרים במקום סודי סכום כסף מדי חודש. עם הזמן הכסף יכול להצטבר לסכום נכבד, שבן הזוג האחר, כמובן אינו מודע לו. שיטה אחרת היא רישום או העברת רכוש על שמו של בן משפחה. פרקטיקה מוכרת אחרת היא פתיחת חשבונות בנק סודיים בחו"ל.
מה עושים במקרה של חשש להסתרת נכסים?
כמו תמיד, ההמלצה העיקרית היא למנוע את הבעיה מלכתחילה. מומלץ ששני בני הזוג יהיו מעורבים בפן הכלכלי של משק הבית ויכירו את חשבונות הבנק, התנועות בחשבון, ההוצאות, החסכונות, הפיקדונות וכיו"ב. כך, יהיה קשה יותר לכל אחד מהצדדים להסתיר נכסים מהצד השני. במקרה שכבר עלה חשש להסתרה, בין אם נושא הגירושים עלה כבר על הפרק ובין אם לא, חשוב לפנות לעו"ד לענייני משפחה. מאוד לא מומלץ להתנהל ללא ייעוץ מקצועי, כיוון שכל טעות יכולה להקטין את הסיכויים לחשיפת הרכוש והנכסים שהוסתרו. לעורכי דין לענייני משפחה יש כלים להתמודד בצורה הנכונה עם החשש ולטפל בו באופן מקצועי.
לסיכום, אל תתמודדו לבד, פנו לעו"ד. במקרה הטוב, נשלול את החשד וניתן יהיה לנשום לרווחה. במקרה הפחות טוב, נגלה שהוסתרו נכסים, אך נוכל לתבוע את המגיע לכם.
הנכתב אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי ו/או לכל ייעוץ מסוג שהוא, וכן אינו מהווה טיפול משפטי ו/או תחליף לטיפול משפטי מקצועי או אחר.
ד"ר שני רופא ושות' - משרד עורכי דין
ליטיגציה אזרחית ופלילית,
נייד: 052-3078833
טל: 03-9080934
פקס: 03-9080939
דוא"ל: shani@roffeh.com
ייתכן שזו תמונה של ‏‏אדם אחד‏ ו‏טקסט שאומר '‏דיני של האפל הצד העלמת המשפחה ! נכסים 冊‏'‏‏


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

היבטים חברתיים ומשפטיים בנושא אונס וירטואלי.