מרוץ הסמכויות בהליכי גירושין מהזווית האחרת.


מרוץ הסמכויות בהליכי גירושין מהזווית האחרת.

כידוע, גירושים הם לא חלומו של אף אחד ובטח לא התרחיש שחלמו עליו בני זוג ביום בו הם החליטו להינשא ולהקים משפחה בישראל. אולם, לחיים יש תכניות משלהם, כל אחד מאיתנו עובר במסע חייו דרך תחנות לא צפויות, ולעתים החוכמה היא לקבל אותן ולבחור את הדרך הנכונה להמשיך מהן הלאה, לכיוון של למידה, צמיחה וחיים טובים יותר.

משכך, ההחלטה להתגרש עשויה לסמל דווקא תהליך מוצלח, וזאת מכיוון שהוא הסתיים בהבנת הדרך הנכונה להמשיך הלאה כבני אדם, כהורים וכמשפחה. החלטה שכזו מבטאת את זכות הבחירה של כל אחד מאיתנו לחיות את חייו כרצונו וכטוב בעיניו. כל אדם הוא אדון לגורלו ומוטב לקחת אחריות על עתידנו ולא להקריב את חיינו על מזבח השגרה, הפחדים וציפיות הסביבה. מכאן, יכולים כל המעורבים להתקדם אל שלב טוב ומודע יותר בחייהם, כשהם מצוידים בלקחים, ניסיון וחופש בחירה.

אלא שלעתים, גם לאחר שהתקבלה ההחלטה להתגרש, ההליך המשפטי עצמו הוא שהופך את הגירושים לכואבים יותר ואף לטראומטיים עבור בני הזוג והילדים. המצב המשפטי בישראל דהיום, כולל תופעה בשם "מרוץ סמכויות". תופעה זו נוצרה על רקע ההקבלה בין בית הדין הרבני לבין בית המשפט לענייני משפחה. לשתי ערכאות שיפוטיות אלה, הסמכות לדון בענייני גירושין בין בני זוג יהודים. אם כך, איך נקבע איזו סמכות תקיים את הדיון ותכריע? כאן נכנס לתמונה ה"מרוץ". הערכאה שבה נפתח לראשונה תיק הגירושין, היא זו ש"תזכה" לקיים את הדיון ואף להכריע בו. די בכך שאחד מבני הזוג ביצע את ההליך הטכני של פתיחת התיק, על מנת "לקבע" את הדיון כולו באותה ערכאה, ולכפות את אותה ערכאה על הצד השני.

ככלל, נהוג לחשוב שבית הדין הרבני מיטיב עם גברים ברוב סוגיות הגירושין. במקביל, הדעה הרווחת היא שבית המשפט לענייני משפחה מיטיב עם נשים בסוגיות אלו. הנחה נפוצה זו אינה נכונה, כלומר מדובר בסוגיות סוביטיביות ולא אוביקטיביות הנבחנים בפרמטרים רבים אשר בעניינם לא אפרט במאמר זה.
משפרץ קונפליקט בין הצדדים ועל הפרק עולה אפשרות לגירושים, מהר מאוד יחשפו שניהם להמלצות "לרוץ" לפתוח תיק בערכאה ה"נכונה" עבורם, ולהקדים את הצד השני. זאת על מנת לקבע את הדיון בערכאה המיטיבה כביכול.

כאשר נפתח הליך, נדחף הקונפליקט בין הצדדים ככדור שלג במורד ההר - והוא ילך ויתעצם. בנקודה זו יש לציין שבמקרים מסוימים, תביעה מהירה היא נחוצה ומוצדקת. יחד עם זאת, רבים ממהרים מדי לשלב זה כך שגם קונפליקט מינורי מתעצם עד לכדי סכסוך נרחב שעליו כבר לא ניתן לגשר בדרכי שלום. במקרים מסוימים, ההליך המשפטי עצמו מהווה מעין אישום אישי, המסל את הסכסוך, ואת מכלול האמוציות סביב הפרידה - ולכך יש השלכות רבות על עלויות ההליך, זמן התמשכותו, עתיד היחסים בין הצדדים והמתח הנפשי שיהיה מנת חלקם שלהם ושל ילדיהם.

טוב יעשה המחוקק אם יבטל את מרוץ הסמכויות. אולם יש גם דרך להתגבר על התופעה ברמה האישית ולא ליפול קורבן לעיוות המערכתי, ביחד עם המשפחה כולה. משהחלטתם להתגרש, בחרו בגישור בהליך משפחה, ו/או בוררות. במסגרות אלו, יבואו הצדדים בפני עורך דין מנוסה לענייני משפחה. ניתן להגיע לפגישה ביחד או בנפרד, וניתן לקיים פגישות אחדות או יותר מכך, על פי הצורך והבחירה. בפגישה, ניתן להעלות כל סוגיה, חשש ומחלוקת, ולקבל התייחסות וחוות דעת אובייקטיבית מעורך הדין. מתוקף היותו מומחה לענייני משפחה, עורך הדין מכיר את החוק ואף נושא בכישורים הנכונים לאיזון אינטרסים ועריכת הסכמים.

בסוף התהליך, בתוך מספר שבועות לכל היותר, תקבלו את החלטת עורך הדין בענייניכם. למעשה, מדובר בהצעה להסכם גירושים אישי, הכולל את כל ההסכמות ביניכם וגם הכרעה ופתרון למחלוקות. ההסכם יחסוך לכם את הפנייה לבית המשפט, את התביעות המכפישות, את הסלמת הסכסוך, את שכר הטרחה לעורך דין או לטוען רבני נוסף, את תשלומי האגרות ואת ההמתנה הממושכת להחלטת השופט. בעיקר, תיחסך מכם עגמת נפש רבה. כל שנותר הוא לגשת עם ההסכם המוכן לבית המשפט אשר יאשר אותו כפסק דין.

ומה אם החלטת עורך הדין אינה לשביעות רצונכם? בהליך גישור בשונה מהליך בוררות, דרככם לערכאות השיפוטיות נותרת פתוחה לחלוטין. גם אם תחליטו לגשת בכל זאת לבית המשפט או לבית הדין הרבני, תהיה בלבכם הידיעה שמיציתם את דרכי ההידברות. ברוב המקרים, בני הזוג מסתפקים בתוצאות הגישור וכתוצאה מגישור בהליך משפחה, הם יוצאים לדרך חדשה כשהם אינם חבוטים ומותשים, אלא מלאי תקווה ואמונה.

ד"ר שני רופא, עו"ד

דיני משפחה, משפט מסחרי, מחשבים ואינטרנט, 
Mobile:  052-3078833
Direct:  03-908-0934
Fax:     03-908-0939
E-Mail: Shani@roffeh.com


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

היבטים חברתיים ומשפטיים בנושא אונס וירטואלי.