הסכם הגירושין שלכם וותיק? כדאי שתבדקו אותו


יותר ויותר גברים פונים ליעוץ ולפתיחת הסכם הגירושין. הסיבה היא הפתיחות שמגלים כיום בתי המשפט בחלוקת רכוש והסדרי ראייה, והבנתם שדמי מזונות אינם מובנים מאליהם


בני הזוג לשעבר, רווית ויצחק כהן החליטו להתגרש לפני שנים. מאחר ושניהם היו הורים נוכחים ומעורבים, ושניהם שאפו שהילדים ימשיכו בקשר קרוב עם הוריהם, הגיעו להסכמה לפיה הילדים ישהו מחצית מזמנם אצל אמם, ומחצית מזמנם אצל אביהם. הסכמה זו עוגנה בהסכם הגירושין ויושמה בפועל. בני הזוג עזבו את הדירה המשותפת, חילקו את הרכוש וכל אחד מהם עבר לדירה משלו. בשלב מוקדם בתהליך נאלץ יצחק להבין ולקבל את העובדה שעל אף שהילדים סמוכים על שולחנו מחצית מהזמן, ולמרות שגרושתו משתכרת כמוהו, הדין הוא שעליו לשלם לה מזונות.

שנים אמנם חלפו, אך הילדים עודם קטינים ועדיין מחלקים את זמנם שווה בשווה בין שני הוריהם. במהלך התקופה שמאז הגירושין, יצחק המשיך להיות מועסק באותה משרה אך שכרו לא עלה באורח משמעותי, ואף נשחק. רווית, לעומת זאת, הוסיפה כ – 30% לשכרה כשעזבה את תפקידה לטובת תפקיד בכיר יותר בחברה אחרת. נוסף על כך, היא מנהלת מערכת יחסים יציבה עם בן זוג שאף עבר להתגורר עמה ומשתתף בכלכלת הבית.

יצחק חי בדוחק וככל שחולף הזמן, מתקשה יותר ויותר בתשלומי המזונות. מכיוון שזכר שהכלל השולט הוא שעל הגבר לשלם מזונות, לא חשב שיש מקום לפתוח את ההסכם. אף על פי שגרושתו חיה ברווחה כלכלית, לא העז לחלום שהדין יאפשר לו הקלה במזונות.

מצבים כמו זה של יצחק, הם שכיחים מאוד בחברה הישראלית. החברה מתקדמת אל עבר שוויון בין המינים, וגברים נוטלים חלק ניכר יותר בגידול הילדים ובמשק הבית, לפני ואחרי גירושין. במקרים רבים, הגברים מתפקדים כמטפל העיקרי בילדים ולעתים דווקא כושר ההשתכרות של האישה הוא הגבוה יותר והיא המפרנסת העיקרית.

נכון לומר שלדיני המשפחה, לחוק ולבתי המשפט, לקח זמן להסתגל לשינוי שחל בחברה. אולם, השינוי בהחלט הגיע גם לערכאות, וכיום, אנשים במצבו של יצחק עשויים לזכות בהקלה ניכרת בגובה המזונות, וליהנות מחיים מרווחים יותר. ועדות ממלכתיות, תיקונים מצטברים בחוק ושינוי האווירה בבית המשפט, הובילה לכך שהדין בישראל פתוח יותר לאיזון על בסיס מצבו הכלכלי והתעסוקתי של כל אחד מהצדדים, ולא על פי מינו.

לא זו אף זו, הנטייה לשוויון ולאיזון בין המינים בדיני משפחה, לא מסתכמת רק בדיון על מזונות. גם בתחום הסדרי הראייה, בתי המשפט פתוחים כיום הרבה יותר מבעבר, להסדרים שוויוניים שגם מגבירים את נוכחות האב בחיי ילדיו, וגם מקטינים את היקף המזונות שעליו לשלם, מכוח העובדה שהילדים סמוכים על שולחנו דרך קבע.

בעבר, בייצוג אישה בהליך גירושין, כמעט שניתן היה לנבא עבורה מראש את תוצאות התהליך. כיום, ניכרות פתיחות וגמישות בבתי המשפט, והם מבטאים מידת רבה של שאיפה לאיזון שאינו תלוי מגדר.  למשפטן קשה הרבה יותר להעריך מראש כיצד תסתיים ההתדיינות, והיא תלויה יותר מתמיד במצבו הכלכלי האמיתי של כל אחד מהצדדים, ברצונו וביכולתו לקחת חלק בגידול הילדים, וגם בליברליות האישית של השופט או השופטת.

על כן, כל גבר הסבור שהסדר הגירושין על פיו הוא מתנהל, אינו מבטא איזון והוגנות אמיתיים, ראוי כי יתייעץ עם עורך דין לדיני משפחה, המעודכן בהתפתחויות ומנוסה בייצוג גברים בהסכמי גירושין. מוטב למשפחה כולה, גם אם הופרדה פיסית, להתנהל על פי ערכי שוויון והוגנות. בתי המשפט מיטיבים כיום יותר מתמיד להבין זאת, להתחשב באבות הגרושים ובכך להעביר גם מסר צודק ונאור לילדיהם.

ד"ר שני רופא, עו"ד

דיני משפחה, משפט מסחרי, מחשבים ואינטרנט,
Mobile:  052-3078833
Direct:  03-908-0934
Fax:     03-908-0939

http://www.roffeh.net

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

היבטים חברתיים ומשפטיים בנושא אונס וירטואלי.